onsdag 12 oktober 2011

Beauty plåtning- Mikaela Kalitta

I söndags körde vi en Beauty plåtning i studion.
Modell för dagen var Mikaela Kalitta från Swedenmodels och vår
makeup artist var Desirée Dora.

Jag tänkte att i dagens inlägg ska jag gå in lite på min ljussättning för just den här bilden.

Jag använde mig av 4 st blixtar:
1 blixt med Beauty dish satt på en bom rakt framför modellen, lite ovanifrån.
Jag använde sedan 1 st blixt med en softbox på, rakt framför modellen även denna, men underifrån,. denna används för att lätta upp lite skuggor. Dessa två blixtar ihop blir en uppsättning bland fotografer kallad " Clamshell".
Jag använde oxå 2 st blixtar bakifrån med striplights på, i ungefär 45 graders vinkel på vardera sida om modellen. Dessa användes för att skapa lite highlights på modellens kinder samt för lite ljus i hennes hår för att separera henne lite från bakgrunden.
Jag fotade mot vitt bakgrundspapper utan belysning, för att få fram lite grå ton i bakgrunden.

Jag fotade med min Nikon D300s och ett Nikon 70-200 f2,8.

I kombination med lite finjusteringar i Lightroom och Photoshop Cs4
fick jag fram detta slutresultatet:




Modell: Mikaela Kalitta ( Swedenmodels )
Makeup: Desirée Dora
Foto/Ljus/editering: Mickie
Studioassistent: Daniel Svensson